Logo BootmeesterHuisjes

Stechlin in Die Müritz

Haven-tocht-manoeuvre-weer-touristique

Kasteel Schwerin

Op zaterdag 10 augustus 2013 zijn we per auto aangekomen op onze tussenstop in Schwerin. In dit gelijknamige meer ligt een prachtig slot. Ondanks alle pracht hebben wij ons bezoek kort gehouden, immers in Bucholz hadden wij een nieuwe Linssen Sedan 34.9 gehuurd bij Freewater. Dit comfortabele schip was van alle gemakken voorzien.

Ons vaargebied lag grofweg genomen tussen Hamburg en Berlijn. Door een staking bij de sluizen, werden we beperkt tot een prachtig gebied van ongeveer 60 km bestaande uit kleine en grote meren die onderling verbonden waren door kleine slingerkanaaltjes. Het vaarwater was gelegen in een natuurgebied. De meeste oevers waren bebost, soms lag er een kleine haven.

Opstopping voor kanaalHet voordeel van augustus is dat het water warm is geworden en het meestal aangenaam weer is. Bijna elke dag was prima weer van 24 graden. We gooiden maar gauw los vanaf een vingersteiger met wat voorwaartse snelheid. Met gas achteruit, trok het wieleffect de boot door de bocht. Stuur geven bleek niet nodig en weg waren we naar Yachthafel Rechlin aan de Kleine Müritz om boodschappen te doen.

De duidelijke betonning in combinatie met de dieptelijnen op de kaart, maakten navigatie gemakkelijk. Opvallend was aan de betonning was dat sommige boeien ( plaats) namen hebben, bijvoorbeeld 48-Eldenburg- 50.

Doordat er bijna geen beroepsvaart was, behalve de rondvaartboten, was het rustig varen; wel veel politie gezien die de snelheid controleerde.

VisarendWe meerden af aan een steiger aan hogerwal, een prima plek met uitzicht over het meer, voor 17 euro. Aangetrokken door de vele zeearenden en visarenden, gingen we op weg naar natuurpark Müritz in Boek. Op de heenweg een paar kraanvogels gespot. Het gebied was bijna niet bewoond, leeg. De natuur was hier zeer indrukwekkend.

Op woensdag waaide het flink uit het westen 5-6 Bf. Paniek in de haven met caravanboten. Houdt maar eens een drijvend platform af dat naar lagerwal afdrijft. We hebben maar losgegooid en onze vaarbestemming was toeristische Röbel Marina Müritz. Een motorboot wordt met deze wind onrustig en begint te schommelen. Maar als zeiler vonden we het nog niet verontrustend. Met wat meer gas erop ging het prima. Toch wel een hele plas die Müritz 11 M lang, 22m diep soms met ondiepe stukken. De haven ademde een rustige sfeer uit, er lagen zeiljachten en motorjachten. De zon brak door en na een prachtige tocht legden we achterwaarts aan een steiger aan hogerwal. Wederom met prachtig uitzicht. Onze buurman had zijn boot op de trailer uit Oostenrijk meegenomen. We waren dus niet de enigste buitenlandse gast. Drijvende caravan

De volgende dag gingen we weer op pad naar de toeristentrekpleister Waren. Een oud stadje mooi gelegen aan het water. De afstand was slechts 9M dus we waren er vroeg. Het was moeilijk te zien of er nog een plek vrij was aan een vingersteiger. Door de kanaaltjes in te varen en weer achteruit, vonden we toch een gastligplaats. Het was druk, want de volgende dag blijkt Kanselier Merkel een toespraak te houden.

Kortom wij voeren vrijdags vroeg af van lagerwal en zochten de rust in het kronkelende Reeckkanal dat door ongerepte natuur gaat. Het was hier 1,6 m diep. In dit kanaal een opstopping doordat een schip buiten de vaargeul was gekomen. Na dit kanaal kwam de Kolpinsee, een meer waarvan de westzijde in een natuurgebied lag. De kanten waren beschermd terrein. Het waaide bijna niet en het was warm met 27 graden.

Sluis PLauVia het Fleesenkanal voeren we de Fleesensee op. In een bocht voor de plaats Malchow meerden we af aan hogerwal bij een zeilvereniging met vrij uitzicht over het water. Er was een gevoel van herkenning van zeilers onder elkaar. Op onze gehele vakantie had ik slechts 2 vrouwen aan het roer gezien. ‘Being Beautiful on the Boat’ is ook een ‘way of having fun’.

Malchow was een aardig plaatsje. Aan de brug werd gewerkt, beperkte openingstijden dus. Op zaterdag gingen we door de brug en via het smalle Lenzerkanal kwamen we de Plauer See op. Dit meer was 9M lang en 3M breed. De rondvaartboten hadden het druk in het gezellige plaatsje Plau. Ook de vele viskramen trokken veel publiek. In de ruime haven van WWR Plau am See, meerden we achterwaarts af aan een vingersteiger; gemakkelijk bij een ruime T- splitsing. De aardige havenmeester ging gelijk de NL vlag hesen. We rekenden hier 22 euro af, de duurste haven tot nu toe. Door de staking bij de sluizen werd dit het eindpunt. We wandelden wat rond en deden boodschappen bij 1 van de 3 grote supermarkten die met de fietsen goed binnen ons bereik lagen.
Kanaal Muritz
We voeren de volgende dag af op een achterspring om de boeg gunstiger te leggen. We besloten het zuidelijke deel van de Plauer See te bevaren. Wederom een schitterend stil stuk natuur in de vorm van een trechter met wat flauwe bochten. Er lagen 2 ondieptes, waar we tussendoor gingen. Er lagen wat schepen voor anker in een baai, tegen de achtergrond het glooiende landschap.

Ondanks de warmte, slaat het weer om, in rap tempo is de lucht donker en trekt de wind aan naar 6Bf.

In Lenzer Hafen kregen we een kleine box met palen. Dit was een natuurhaven met camping. Het onweer barstte los. Het was er erg stil en de nacht erg donker.

De bestelde warme broodjes smaakten de volgende ochtend goed. Slot Klink Het is aangenaam weer, licht bewolkt. De terugweg was begonnen en na een korte tocht meerden we achterwaarts aan een vingersteiger in de ruim opgezette Marina Eldenburg aan het Reeckkanal. Hier bleken diverse charters de thuishaven te hebben. We herkenden diverse schepen die we al vaak waren tegengekomen. De huurders werden voorzien van instructie. Schepen met een achterkajuit bleken populair bij de grote gezelschappen. Het is net Hollands Glorie met de vele Nederlandse namen: Aquanaut, Linssen, Jetten etc. De tv. heeft weer ontvangst, handig voor het weerbericht. Omdat we tussen 2 grote schepen liggen met kapiteins aan het begin van hun loopbaan, gingen we vroeg op pad. Het stille Reeckkanal hadden we voor ons alleen, vier visarenden boven het schip en een gladde Müritz voor ons, het is genieten. Nog een laatste foto van slot Klink.

We legden wederom aan in Röbel aan een langswal tussen 2 schepen door achteruit te varen tegen de wind in. Diverse mensen wilden ons komen helpen, immers zo legt een motorboot niet aan. Toen de eerste lijn belegd was, had de wind het schip al tegen de kant gelegd. Nu zijn wij in rep en roer want er vliegt een grijze wouw boven de haven. En even later een stel zwanen gezien langs de rietkant met 6 jongen. Tegen de avond trokken duizenden ganzen met veel geschreeuw over, mogelijk op weg naar het warmere zuiden. Motorboot Stechlin

Op onze laatste woensdag voeren we af richting Ludorf. Het was prachtig weer, warm en onbewolkt. Omdat Ludorf om de hoek lag, hadden we een tocht uitgezet naar de overkant van het Müitz meer. Langs diverse kardinalen, volgden we uiteindelijk de kust. Geen vogel te zien, vreemd want we waren vlak bij het natuurpark. In Ludorf aangekomen piepte de dieptemeter, dus achteruit snel terug en we vervolgen onze weg naar Rechlin Nord, de grootste haven. Via een smal kanaal kwamen we aan bij een mooie langsteiger met uitzicht op het meer. De haven zag er goed verzorgd uit, goede bolders etc het leek hier wel allemaal nieuw. Tegen de verwachting in, was het enorm rustig. Alle faciliteiten werken op een elektronische kaart. Geen gekke plek voor 11 euro. Na de lunch zijn we gaan fietsen naar het natuurpark. Wederom stappen we af bij de Bolter Mühle, een uitgestrekt natuurgebied van diverse meren. Het is druk bij de Mac Fly met vogels. Inmiddels heb ik meer roofvogels gezien dan dat ik thuis koolmezen in de tuin heb.

Kaart merengebiedTerwijl ik dit verhaal heb opgeschreven, liggen we afgemeerd in Müritz Marina gelegen tussen Waren en Eldenburg in. We hadden het meer diagonaal terug overgestoken. De wind was 180 graden gedraaid en we lagen te smelten, zo warm. Gelegen aan een nieuwe steiger voor 10 euro bekeken we de botenparade. We hielpen nog een huurboot met een verloren bolfender, fietsen nog wat rond en praten wat met een aardige buurman.

Op zaterdag waren we vertrokken bij 5Bf lagerwal, het is schitterend weer. We voeren terug naar de thuishaven Bucholz. Deze plaats ligt aan een kronkelende arm van de Müritz in glooiend landschap met grappige vakantiehuisjes. Het lijkt wel een promotiefilm zo mooi. Bij de thuishaven moesten we tanken ( 2,5 liter per uur verbruikt) en vuilwater afleveren, dus diverse manoeuvres uitgevoerd. We gaan er nog even op uit met de fiets en zien twee herten op 3 meter afstand oversteken. De natuur is hier imposant en we hebben ervan 2 weken intens kunnen genieten.