Logo BootmeesterBinnenvaartschip

Frankrijk


Door het jaar heen heb ik diverse mensen mogen begeleiden in het proces om te leren manoeuvreren. Wat ga je dan doen als jezelf op vakantie gaat? Lekker manoeuvreren en varen in Frankrijk op de mooie Moselle (Moezel).


Le Bateau


Cezanne

Mijn man en ik hadden een motorschip gehuurd half juli 2011 bij Kuhnle Tours.
Deze Duitse verhuurder had voor ons de Cezanne gereserveerd, een klassiek motorjacht van 11,40L x 4B x 2.75H en woog 16 ton. Dit stalen schip was in een prima staat. Met twee badkamers en dubbele besturing binnen en buiten, van alle gemakken voorzien. Ik had me voorbereid om het schip in het Frans te ontvangen, maar het werd Duits.





En Route


Huis aan het waterWij vertrokken vanuit het Franse Sierck-les- Bains, vlak onder Luxemburg, richting Nancy. Een afstand heen en terug van 300 km en 28 sluizen. Ondanks het lagedrukgebied hadden we heel aardig weer van ongeveer 20 graden. Onderweg kwamen we veel zeilers tegen met gestreken mast op het dek. Verder vaart hier veel Nederlandse beroepsvaart met ijzer. Dat varen de Nederlanders in het bloed zit, is ook te zien aan het enorme aantal pleziervaarders uit eigen land. Naast Belgen en Duitsers zagen we ook schepen uit Noorwegen, Denemarken, Zwitserland en Engeland, waarmee ik maar wil zeggen dat de Franse waterwegen een ruime belangstelling genieten. Leuke mensen ontmoet en gesproken.


Haven in MetzDe Moselle is een prachtige rivier die door een heuvelig landschap kronkelt. Zelfs een IJsvogel gespot. In de vele bochten moesten we af en toe de scheepshoorn gebruiken om tegenliggers te waarschuwen. Helaas zijn er weinig aanlegplaatsen, waardoor we toch behoorlijke afstanden moesten overbruggen. Faciliteiten en aanduidingen zijn matig. Soms waren we al blij met een spijker in een kademuur om af te meren. Mijn dunne lange lijn kwam daar weer goed van pas. In Thionville nog 2x vastgezeten door een navigatiefout. Maar dat waren we allemaal vergeten toen we in het mooie Metz lagen. Je fietst zo van de haven, langs de Moselle, de stad in. De kathedraal van Metz heeft glas-in-lood ramen van Marc Chagall. Prachtig! Het havengeld van Metz van € 12 viel ons erg mee. Er waren douches, stroom en water. Ook een leuke havenmeester die ons uitzwaaide. Bij de Office de Tourisme, deelden ze boekjes uit met reductiebonnen voor bezienswaardigheden.


Abdij in Pont-à- MoussonDe volgende bestemming was Pont-à- Mousson met de grote Abbaye des Prémontrés en de Eglise Saint-Martin. Deze kerktorens hadden uitzicht over de brug naar het dorpsplein. Het was goed te zien aan de ingeslagen kogelgaten, dat hier in oorlogstijd stevig gevochten was. Veel bruggen herdenken aan die tijd met namen als Pont des Morts of Porte des Allemands. De gevoelens over de oorlogen leven nog steeds. Het is moeilijk voor te stellen dat in het mooie Parc de Lorraine zulke gruwelijkheden hebben afgespeeld. In het Mémorial van Verdun zagen wij een gedenksteen uit 1984. Kohl en Mitterand verklaarden elkaar toen verzoening, begrip en vriendschap. In Thionville lagen wij in een publieke haven. Een Franse vrachtvaarder eiste onze ligplek op, door met zijn schip tot 10 centimeter afstand langszij te komen. Volgens het havenkantoor omdat ons schip zichtbaar uit Duitsland kwam…


Unesco in NancyIn Nancy behoort het mooie plein Place Stanislas tot het Unesco Werelderfgoed. Het plein wordt omringd door fijn bewerkte en sierlijke goudvergulde hekken. Vanuit de haven voor de pleziervaart, loop je zo dit plein op. Ik schat het aantal ligplaatsen op 30 stuks. Niet al te groot dus.


De terugreis verliep heel ontspannen, immers de weg is bekend, maar niet minder leuk. Met ruime praktijkervaring legden we in één keer vast op de thuisbasis, niks Franse slag.





La Manoeuvre


Cezanne in actieDe Cezanne had 2-3 scheepslengtes nodig om te draaien. Gelukkig hadden wij een boegschroef tot onze beschikking. Meestal stuur ik voor een aanleg langszij aan hogerwal gewoon op door met de draaicirkel rekening te houden. Maar de Cezanne met rechtse schroef had nog een mogelijkheid. Ik stuurde precies naar de aanlegplek onder een hoek van 45 graden. Met nog voorwaartse snelheid gaf ik 5 meter voor de kant bakboord roer ( je stuurt dus de kant in zeg maar). Hierna gas achteruit en het schip trok door zijn wielwerking zijwaarts naar de kade. De mix van zijwaartse- en voorwaartse snelheid zorgden voor een perfecte landing. Als er niet voldoende voorwaartse snelheid meer was, ging het schip achteruit varen. Deze methode werkte niet aan stuurboord, omdat je dan de schroef tegen hebt. Maar een voor-of middenspring werkte ook prima. Le voilà, drie methoden van aanleggen.


Als ik van de eerste versnelling naar neutraal schakelde, lag het schip stil binnen een scheepslengte. Het hebben van snelheid was wenselijk bij het afvaren in sluizen, het onrustige water liet het schip alle kanten op zwalken. Verder ging het manoeuvreren prima. In de havens maat bij maat zoeken, want dan is er ook voldoende manoeuvreerruimte. Goed kijken in onbekende havens bleek belangrijk, sommige vingersteigers lagen vol waterlelies of troep. Dat zie je allemaal pas als je dichtbij bent. Als mensen een huurboot zien, denken ze al gauw dat die niet kunnen varen en komt er van alle kanten hulp. Vaak het verkeerde en dan moet je het maar weer zien te klaren. Vrouwen aan het roer heb ik alleen gezien bij de beroepsvaart.


Les Ecluses


SluisDe sluizen zijn een tijdrovende manoeuvre, 2 per uur is het maximum. Soms werken deuren niet, dan weer gaat de beroepsvaart voor. Het viel ons verder erg mee. Het rijzen gaat prima op 1 lijn vanaf de middenbolder. Het dalen deden we op de achterlandvast. Immers het water stroomt naar voren weg. Het schip bleef goed liggen. Door steeds bij een trap te liggen, kon de pikhaak nog wel eens helpen. Het schutten gaat erg snel, lijkt net alsof je in de lift staat.






Incliné de Arzviller


Scheepslift Incliné de Arzviller De scheepslift van Arzviller aan het Canal de Marne au Rhin, hebben wij bezocht per auto. We hadden nog een dagje over, dus wij mee met de rondvaartboot. Deze lift is uniek in Europa en stelt binnenschepen in staat om in vier minuten een hoogteverschil van 45 meter te overbruggen, wat overeenkomt met 17 sluizen. Er passeren dagelijks slechts 40 schepen, het leek ons rustig. De werking is als volgt: je vaart een bak water in dit lijkt net een sluis. Als de boten hebben afgemeerd en de bak sluit, wordt er water geloosd, waardoor er een gewichtsverschil ontstaat met het contragewicht. Dan gaat de bak met boten omhoog of omlaag.


Tot slot


Huis in StrassbourgDe Fransen staan bekend om hun onwil om buitenlanders te verstaan of te begrijpen. Wij hebben dit niet ervaren. In dit gastvrije gebied werd er goed Engels en Duits gesproken door de Fransen. Zelf spraken wij Frans en als het te moeilijk werd gingen we op Engels over, misschien dat dat scheelde. Volgend jaar gaan we weer een andere route varen, want dat leven als ‘ God in Frankrijk’ beviel ons goed. Dag Cezanne tot volgend jaar…