Logo BootmeesterBinnenvaartschip

Sans Souci ( zonder zorg )


Deze Franse frase is de naam van het prachtige paleis van de Pruisische koning Frederik de Grote in Potsdam dat wij op de laatste dag van onze vaarvakantie bezochten.


Start


Onze reis begon 10 augustus 2012 toen wij per auto richting Berlijn vertrokken, 600 kilometer verderop. In de plaats Peine vlak voorbij Hannover hebben wij overnacht en de volgende ochtend kwamen wij aan in de haven van Potsdam alwaar wij bij Freewater een Linssen 29.9 Sedan motorjacht hadden gehuurd. De transfer bracht ons naar Zehdenick, een plaats anderhalfuur rijden boven Berlijn, waar ons schip lag. Een prachtige tocht waarbij wij langs een weiland kwamen vol ooievaars.


Getallen

 

Aantal bruggen 78

Aantal sluizen 7

Aantal kilometers 237

Verbruik 1:4

Maten 9.35 x 3,35 x 1,00 x 2,45 doorvaarthoogte met gestreken mast

Weer 22-38,5 graden en weinig wind

Stroom mee

Reisduur 14 dagen

 

Ondanks het late tijdstip werden we hartelijk ontvangen en kregen een goede uitleg over het riante schip. Alles was zeer verzorgd: strak in de lak, een douche, 220V aan boord, T.V., elektrisch toilet, boeg-en hekschroef , elektrische ankerlier en een schuifdak. De Luise ( vernoemd naar de hertogin van Mecklenburg en koningin van Pruisen) luisterde heel direct naar het roer, had geen wieleffect en voer dus heel soepel en gemakkelijk.
De haven van Zehdenick was erg nauw, om de box uit te varen moest ik 2x steken. Ik was niet de enige die aan het manoeuvreren was, op twee grote Linssen jachten zag ik huursters aan het roer die hun schip in en uit een piepklein gaatje voeren. Vanaf Zehdenick zijn we naar Liebenwalde gevaren over het Vosskanaal. Dit kanaal gaat door een prachtig bebost natuurgebied, helder water en glooiende oevers, waar je weinig andere schepen tegenkomt. Het is hier in de avond doodstil en enorm donker.


Sluis


Op deze tocht kwamen we langs de eerste zelfbedieningssluis met een verval van 3.3 meter. Er staan digitale schermen bij de wachtplaats, waarop je de bevestiging kunt lezen als je je gemeld hebt. Dan vaar je de sluis in bij dubbel groen en met wat stroom van achteren, je vastmaken langs een glijstang en de sluis in werking zetten door aan de groene paal te draaien. Het is allemaal prima geregeld en goed te doen.

In Liebenwalde liggen we aan een klein slootje met zo’n 15 boten. Een aardige havenmeester kwam gelijk een ligplaats aanwijzen. Afgemeerd met het achterschip naar de wal, konden we de fietsen zo op de kant zetten.

 

De volgende morgen gingen wij op weg naar Oranienburg. Het vaarwater is hier soms zo smal dat de beroeps elkaar niet mag passeren anders dan bij aangegeven punten. Het varen van een rondje blijkt een handige truc te zijn om de beroepsvaart kwijt te raken en ze de ruimte te geven. Wij hebben immers vakantie en de tijd. Plezier en beroeps vaart hier allemaal door elkaar. We hebben enorm veel roeiers gezien, bij de sluizen kunnen ze hun boot mechanisch omhoog brengen. De bediende Lehnitzsluis schut eerst alle beroepsvaart en spaart de jachten op waardoor wachttijden ontstaan. Na een uurtje wordt op een scherm gemeld hoe laat je mee mag en in een mum van tijd ligt de sluis vol en gaan we 10 meter zakken. Gauw het schuifdak dicht als we onder de natte sluisdeur varen.

 

Oranienburg ligt aan een klein riviertje vol bochten en ondieptes waardoor je maar langzaam kunt varen anders zuig je vast aan de grond. We meren af bij de haven WSV Möwe vlak bij een slot. Hoe lieflijk ook, Oranienburg heeft ook een gedenkteken op de plek waar het eerste concentratiekamp werd gebouwd.

Het havengeld is in deze regio verwaarloosbaar, voor 10 euro lig je inclusief water en elektra. In het sanitairgebouw kun je je vergissen. Sta je voor een oude deur van een schuurtje, zit er achter de deur modern sanitair met thermostatische kranen en brandschoon.

 

Schip met Betonning

 

Berlijn

 

Via het Oder-Havel-Kanaal voeren we richting Spandau langs een schitterend meren gebied. Die natuur is hier prachtig, visrijk en het vaargebied blijkt ongekend groot. Dit hele vaargebied rond Berlijn heeft meer dan 500 jachthavens met 18.000 ligplaatsen en is het grootste watersportgebied van Europa. Friesland heeft 217 jachthavens. De grootste zeilboot die wij gezien hebben was een X 34. We zien veel strijkbare masten en er worden veel trailerbare schepen te water gelaten.

 

In Spandau nemen we een ligplaats bij WSV Spandau 04 tegen de stervormige Citadel met slotgracht aan, een strategische vesting in het oosten van Berlijn waar de Havel en de Spree samen komen. Spandau blijkt een heel gezellige oude plaats met aparte winkels.

 

De Spree door Berlijn is een rivier van 46 km met bochten onder oude bruggen door en strak afgewerkt met beton. Er varen veel rondvaartboten met hoge snelheid. Er is zo goed als geen ligplaats in Berlijn, waardoor je er eigenlijk aan de oostkant weer uit wordt gewerkt. Ook door de sluis worden plezierjachten behoorlijk tegengehouden, omdat ze jachten opsparen en dat zijn er niet veel. Kortom dat kost allemaal veel tijd en daarom gaan we per trein naar Berlijn en nemen onze fietsen mee.

 

Berlijn heeft een prachtig station van glas en staal vanwaar je zo naar de Reichstag loopt. De Rijksdag was een symbool van trotse macht van het Duitse Rijk. Het is behoorlijk beschadigd geraakt in de loop van de geschiedenis. Nu is het de officiële zetel van het Duitse parlement. Via een park loop je naar de Brandenburger Tor er vlak achter. Deze poort uit 1789 heeft zoveel meegemaakt. De muur begon hier in 1961 en is hier als eerste afgebroken in 1989. Er zijn hier meer dan 100 mensen omgekomen. Op de plek waar de muur heeft gestaan, zijn nu moderne regeringsgebouwen verrezen. Langs de lommerrijke boulevard Unter den Linden naar het Potsdammer Platz, het bruisende hart van de nieuwe stad en door naar de replica van het wachthuisje van Checkpoint Charlie de voormalige geallieerde controlepost. Je kunt hier een inlegvel kopen voor in je paspoort, vol met stempels.

 

Het is teveel voor 1 dag en daarom maken we de volgende dag nog een rondje langs de prachtige Berliner Dom, een kathedraal uit 1894. Verderop zien we de Neue Synagoge met het bijzondere gouden dak dat tijdens de Kristallnacht in 1938 gespaard is gebleven, maar in de WOII richtten bommen veel schade aan.

Het Holocaust Denkmal is in 2005 vlak bij de Brandenburger Tor opgeleverd en bestaat uit donkergrijze zuilen die symbool staan voor de slachtoffers van de nazi’s die omkwamen in de kampen. Heel indrukwekkend.

 

We trekken weer verder met de boot door de sluis bij Spandau en meren af bij het witte Resort Schwielowsee dat tegen een heuvel aan ligt. Havengeld 18 euro. De boot gaat op de deining hier zachtjes heen en weer. Het is met 38 graden tropisch warm en de heetste dag van het jaar sinds tijden. Je hebt hier een ligplaats om ook gezien te worden. Maar een Linssen verbroedert en zo raken we in een leuk gesprek met een jachteigenaar van een 40ft Linssen. Deze Nederlandse bouwer uit Maasbracht doet hier goede zaken, er zijn meerdere verhuur en verkooppunten van dit merk. En er varen er ook heel veel rond. Ook andere Nederlandse merken zie je in de verhuurbranche, zoals Jetten. De omgeving is schilderachtig en wij besluiten met de fiets wat rond te toeren. Het blijft zo warm en we hebben allebei geen zin om lang te varen. We besluiten de Glindowsee op te varen om rond te kijken waarna we een ligplaats zoeken in het historische stadje Werder, gelegen op een eiland, een paar kilometer verderop. Hier liggen we op een privé aanlegplaats met een schitterend uitzicht over het water en alles wat er voorbij vaart.

 

Brandenburg

 

We zijn uitgerust en het varen trekt weer, dus gaan we 34 kilometer verder naar Brandenburg over de Havel. Ook dit is weer een prachtige tocht langs kleine riviertjes, waar je handig moet inspelen op de beroepsvaart en langs grote meren. We zijn diverse veerponten tegengekomen, blijft opletten geblazen want soms liggen ze verscholen tussen de bomen om een hoek. Meestal varen ze of gaan dat net doen. Er varen hier veel bungalowboten, een vlonder met buitenboordmotor en een hutje erop voor 250 euro per week te huur. Brandenburg blijkt een mooie oude plaats waar je omheen kunt varen. Hier zagen wij deze oude houten motorboot vanuit onze haven met palmbomen en olijfbomen.

 

De volgende dag willen wij door naar Plaue en melden ons aan bij de dubbele sluis van Brandenburg waar een vrouw de sluiswachter is. Via de Brandenburger Niederhavel varen we door een schilderachtig klein riviertje, vol groen, bootjes en mooie panden. Via de Plaue See zoeken we een ingang van de haven tussen de vele visstokken. We meren af bij een haven die deelneemt aan Gelbe Welle waar gasten ’herzlich willkommen’ zijn. Een gastvrije havenmeester biedt ons een overnachting voor weinig geld met prima voorzieningen. De mensen zijn allemaal zo aardig en behulpzaam. Nu zien we in alle rust dat ze de vissersnetten markeren met kleine aanwijzingen waar te varen. Achteraf is het allemaal duidelijk. Omdat de dieptes niet altijd duidelijk zijn in de kaart, kan het zijn dat je spontaan de dieptelijn wilt volgen en een onlogische weg vaart.

 

De volgende dag weer terug via de Brandenburger Niederhavel en meren af in Brandenburg bij de haven Schoners Wehr. Om daar te komen moesten we om Brandenburg heen varen, erg leuke route langs ondiepe kleine vaarwateren. De vaargids van Rene Vleut hebben we heel veel gebruikt. We hebben weer een mooie ligplaats, de vakanties zijn hier voorbij en het is daardoor rustig met slechts 3 gasten in de haven.

 

Brandenburg Vissenkoppen Leeuw

 

Potsdam

 

De terugreis is nu begonnen, in Werder kopen we souvenirs bij een glaskunstenares. Via Potsdam varen we over de Kleine Wannsee, een schitterend smal vaarwater door het bos heen. Spannend om bij de bruggen de rondvaartboten en watertaxi’s te passeren vanwege de ondieptes. Het is hier maximaal 5 kilometer per uur, de politie gezien die op snelheid controleert. Hier langs dit water wonen de rich and famous. De havenmeester in Wannsee vertelde ons dat het eerste wat ze hersteld hebben na de val van de muur, de landhuizen waren van de beroemde artiesten aan dit mooie water. De wereld is klein, onze havenmeester had voor VNS gewerkt in Rotterdam, hier had de vader van Jurgen ook gewerkt. Er varen heel veel Nederlanders rond die hun schip in de winter achterlaten in de buurt van een kerncentrale. Het warme water zorgt dat ze niet zullen invriezen.

 

Vanaf het water zien we een enorme leeuw bij Wannsee. Tijdens een fietstochtje zien we dat deze leeuw van brons is en in 1864 door de Duitsers in Denemarken is buitgemaakt tijdens oorlogshandelingen. De Amerikanen hebben na de WOII de leeuw terug gegeven aan de Denen. Dit blijkt dus een replica. Naast dit beeld staat het huis der Wannsee-Konferenz. In deze elegante villa besprak de nazi elite hier de details van de massavernietiging van de joden. De indrukwekkende geschiedenis van dit mooie land is nog overal zichtbaar. Op T.V. kun je elke avond kijken naar een bijdrage over de oorlogstijd.

 

Geschiedenis krijgen we ook te zien op onze laatste dag in Potsdam bij het slot Sanssouci uit 1745 een oude garnizoenplaats waar de Pruisische koning Frederik de Grote zonder zorgen de tijd doorbracht. In de schitterende paleistuin van 287 ha, lag een Chinees Huis in rococostijl verstopt, we zien diverse figuren in goud uitgevoerd voor een sprookjesachtig huis. Potsdam zelf heeft een gezellige winkelstraat en heeft in de historische stad een wijk die oorspronkelijk was bedoeld voor Hollandse arbeiders. Deze huizen zijn gebouwd van rood baksteen en doen Nederlands aan. Dat doet ons nadenken over de vraag van veel Duitsers of we nu Hollanders of Nederlanders zijn. De naam Hollander kan verwijzen naar een inwoner van het Graafschap Holland. Kortom naar lang geleden dus. Wij moesten maar eens gaan aftanken, want het hier en nu maakt dat we moeten gaan inpakken voor de terugreis. We kijken terug op een prachtige vakantie ‘sans souci’.

 

Martine van de Veen